#67🚨Būti žmogumi neužtenka: ar turi kažką, ko neturi dirbtinis intelektas?
Kodėl matcha arbata patiria krizę? Betiksliai pasivaikščiojimai kelia kūrybiškumą. Asmeninis AI asistentas.
🗞️Šiandien skaityk:
🚀Kas slypi už pasaulinės matchos manijos ir jos kainos augimo?
🔎„Windsurf“ CEO pasakoja savo įmonės kelionę
💭Pilnavertės dienos anatomija
📽️Tavo asmeninis asistentas – Lindy.ai
🧠Kaip žmogiškumas tampa prabanga dirbtinio intelekto amžiuje?
Labas!
Kaip gyveni šią vasarą?
Instagram’as lūžta nuo kelionių, vestuvių ir ežerų nuotraukų gausos, o LinkedIn’as, atrodo, išėjo atostogų kartu su visais.
Kad ir kur esi – biure, su kava ant stalo ar hamake prie jūros – tikiuosi, šis naujienlaiškis tave pasiekia tada, kai labiausiai reikia malonios naujienų skaitymo pauzės :)
„Ištuštink savo protą. Būk be formos, be pavidalo – kaip vanduo. Įpili vandens į puodelį – jis tampa puodeliu. Įpili į butelį – jis tampa buteliu. Įpili į arbatinuką – jis tampa arbatinuku. Vanduo gali tekėti, o gali ir smogti. Būk vanduo, mano drauge.“
― Bruce Lee
TIKRA
🚀Kas slypi už pasaulinės matchos manijos ir jos kainos augimo?

Dar prieš kelerius metus matcha buvo nišinė arbata sveikuolių ratuose. Nemažai kas paragavęs sakė „fui, kažkokio žuvies skonio“. Šiandien, visgi – tai globalus reiškinys: ją geria visi, nuo Tiktokerių iki verslo galvų, nuo Los Andželo iki Tokijo. Jos ryškiai žalia spalva gražiai žiūris storiukuose Instagrame, o mažesnis kofeino kiekis nei kavoje vilioja sveikatingumu.
Bėda tik ta, kad išpopuliarėjusi matcha dabar pati sau kenkia.
Kai JAV gyvenanti Kimi Jayasiri nusprendė medaus mėnesį praleisti Japonijoje, planas buvo ne tik su vyru laiką praleist, bet ir paragauti visko, kas su matcha.
Arbatos ceremonijos.
Desertai.
Matcha skonio Haribo.
KitKat ir t.t.
Grįžo namo su pilnu lagaminu ir susilaukė pykčio internete. Sekėjai apkaltino godumu ir net kultūros pasisavinimu.
Pasirodo, ji ne viena tokia – Japonijoje prasidėjo turistinis matchos šlavimas. Parduotuvės riboja pirkimus, bet klientai randa išeičių. Pavyzdžiui, vienas vyras per dieną lankėsi toje pat parduotuvėje penkis kartus – su skirtingais drabužiais.
Ko nepadarysi dėl matchos 🙂
Kodėl matchos trūksta?
Matcha gamyba – ne pramoninė. Prieš derlių augalai šešias savaites laikomi pavėsyje, lapeliai skinami rankomis, garinami, džiovinami, malami lėtai akmeniniais malūnais. Vienas toks malūnas sumala vos 40 gramų per valandą!
Tuo tarpu arbatos ūkių Japonijoje drastiškai mažėja – jaunimas nenori tęsti šeimos verslų. 2000 metais buvo apie 54 tūkst. komercinių ūkių, 2020-aisiais – tik 12 tūkst. Kvalifikuotų rankų mažėja, o paklausa kyla kaip niekad anksčiau.
Tokijo įmonės „Yunomi“ vadovas sako, kad paklausa perkopė ribas. Pristatymo laikai šoktelėjo nuo mėnesio iki penkių. „Dabar tiesiog dalijame, kas liko – po truputį visiems“, – sako jis.
Be to, tokie gigantai kaip „Starbucks“ užima didžiąją tiekimo dalį, o mažesni verslai lieka be nieko. Net kosmetikos industrija lipa ant šios bangos su tokiais reikalais kaip matchos skonio lūpų balzamas.
Kas toliau?
Matchos kainos šoktelėjo 1,5 karto.
Kokybė gali kristi, nes atkeliauja pigesnė, prastesnė matcha iš Kinijos ir Vietnamo.
Ūkininkai dvejoja: ar verta keisti tradicinę arbatą į trumpalaikę madą?
Ir nors rinka, prognozuojama, iki 2028 metų pasieks 5 mlrd. dolerių, tai vis dar lašas palyginus su kavos industrijos 138 mlrd.
Matchos sėkmė yra ir galimybė, ir krizė. Tradicinis, šimtmečius puoselėtas gėrimas susidūrė su moderniu socialinių tinklų pasauliu, kuriam svarbiau aesthetics nei tradicija.
💡GenZ įdomybės💡
📅 Šią dieną: 2006 m. liepos 15 d. buvo paleistas „Twitter“, dabar žinomas kaip „X“.
🔎 Ką žiūrėti: „Windsurf“ generalinis direktorius pasakoja savo įmonės kelionę. Apie 48 val. pokytį į AI pagrįstą kodavimo įrankį, sukurtą greičiau už konkurentus, net su maža komanda.
🤖 AI: Net romantinės fantastikos romanų rašytojai naudoja AI ir kartais pamiršta pašalinti įkalčius… Taip nutiko ir Lenos McDonald knygoje „Darkhollow Academy: Year 2“.
📰 Naujienos: Pesimistinis techno-optimizmas – požiūris, kuris pripažįsta dabartinį technologinį sąstingį, bet kartu tiki, kad aktyviais veiksmais ir naujomis technologijomis galima atkurti pažangą ateitį.
⭐ Random: „The Way of Code“ – projektas, kuriame susijungia senovės išmintis ir šiuolaikinė kūryba. Kaip „vibe coding“ meno ir mokslo sintezė siejasi su gilesne kūrybine būsena.
ŽVILGSNIS
💭Pilnavertės dienos anatomija
Kartais perskaitai kažką, kas užstringa. Tai taip man nutiko perskaičius Craig Mod, gyvenančio Japonijoj pamąstymus. Jis vaikšto po Japoniją, fotografuoja nepažįstamus žmones ir kasdien rašo apie tai, ką patyrė.
Bet esmė ne Japonijoje ir ne nuotraukose ar netikėtuose pokalbiuose, esmė – kaip atrodo pilnavertė diena.
Ne užkišta, ne perdegusi, ne sudėliota pagal planą. O tokia, kuri palieka tave vakare išvargusį, bet su šypsena – nes viskas, ką galėjai tą dieną padaryti, buvo padaryta. Kalbėjai, stebėjai, ėjai, rašei, fiksavai. Gyvenai taip, kad neliko erdvės bereikalingam.
Pasvajok, jokių naujienų, jokių podcastų, jokio Instagramo, tik nuobodulys. Tas nepatogus, retas, beveik išnykęs pojūtis. Ir būtent iš to kyla kūryba. Mintys pradeda pintis, atsiranda tekstai, istorijos, nuotraukos. Būtent tada protas pagaliau gauna progą kurti, o ne bukai reaguoti.
Tokie pamąstymai priminė, kiek daug pilnatvės slypi paprastume: kalboje su nepažįstamu, ilgesniame pasivaikščiojime, buvime čia ir dabar. Ne dėl produktyvumo, o dėl savęs.
Galvoju – kiek tokių dienų turėjome per pastaruosius metus?
O kiek galėjome turėti, jei būtume bent kartais išėję be ausinukų, be scroll'o, be plano?
AI ĮRANKIAI
📽️Tavo asmeninis asistentas – Lindy.ai
Lindy.ai, tai AI asistentas, kuris dirba kaip tavo personalo vadybininkas. Lindy geba atlikti viską, nuo el. laiškų rašymo ir kalendoriaus valdymo iki susitikimų organizavimo ir net CRM atnaujinimo.
Turi per daug „to do“? Tiesiog parašyk, ką reikia padaryti ir Lindy tuo pasirūpins.
Kaip naudotis?
Pasakyk užduotį, tarkim – susirašyti su klientu, rezervuoti skrydį, suplanuoti savaitės susitikimus ar paruošti ataskaitą.
Lindy automatiškai susirašys tavo vardu, derins laikus, jungsis su tavo įrankiais (Google, Slack, Notion ir kt.) bei mokysis iš tavo darbo stiliaus.
Tinka užimtiems kūrėjams, vadovams, freelancer’iams ir visiems, kuriems vien tik dirbti – per mažai laiko.
Verta išbandyti, nes Lindy tampa virtualiu asistentu 24/7, pakelia tavo produktyvumą į kitą lygį Ir šiaip, gera žinoti, kad smulkūs darbai jau suorganizuoti už tave.
POŽIŪRIS
🧠Kaip žmogiškumas tampa prabanga dirbtinio intelekto amžiuje?
Restorane tas pats vynas kainuoja penkis kartus daugiau nei parduotuvėje ir visai ne dėl skonio, o dėl someljė. Someljė pasakojimas, laikysena ir gebėjimas sukurti išskirtinumo įspūdį verčia svečius pasijusti ypatingais. Vynas lieka antram plane. Vertė slypi patirtyje ir statuse.
Panašiai formuojasi ir darbo rinka dirbtinio intelekto amžiuje – kai informacija ir žinios tampa visiems prieinamos, žinių turėjimas nebesuteikia konkurencinio pranašumo. Tikroji vertė persikelia kitur – į tai, ką žmonės geba padaryti su tomis žiniomis.
Trys savybės, kurių AI negali lengvai atkartoti
Smalsumas. Ne šiaip domėjimasis, o gebėjimas užduoti tikslų, prasmingą klausimą tada, kai visi skuba ieškoti atsakymo. Tinkamai suformuluotas klausimas padeda ne tik taupyti laiką, bet ir rasti sprendimus ten, kur kiti net neieško.
Informacijos išgryninimas. Tai ne informacijos rūšiavimas, o gebėjimas atsirinkti esmę, išgryninti svarbiausią ir drąsiai atmesti visą kitą, kas blaško dėmesį. Ši savybė ypač svarbi perteklinės informacijos laikais, kai dėmesys tampa ribotu ištekliu.
Sprendimų priėmimas. Kai nėra aiškaus atsakymo, reikia žmogaus, kuris geba įvertinti riziką, prisiimti atsakomybę ir pasirinkti kryptį. Sprendimai, priimami neapibrėžtumo sąlygomis, sukuria tikrą pasitikėjimą – o tai sunku suklastoti ar automatizuoti.
Taigi, kai dauguma gebėjimų tampa pakeičiami arba patikrinami automatiškai, vis svarbesniais tampa tokie klausimai – kuo žmogus domisi, ką renkasi, ką palaiko.
Todėl darbo rinka aukščiausiame lygyje vis labiau primena prabangių prekių rinką. Ne todėl, kad tokie žmonės dirba daugiau ar greičiau, o todėl, kad jų buvimas komandoje ar projekte reikšmingai keičia rezultatą. Jie ne tiesiog kuria vertę – jie formuoja, ką ta vertė reiškia.
„Žmogiškas prisilietimas“ iš tiesų svarbus. Bet jis įgyja ekonominę vertę tik tada, kai yra retas, prasmingas ir susietas su aiškia asmenine pozicija. Ne visi žmogiški bruožai bus apmokami vienodai, o tik tie, kurie nepakartojami, sunkiai pamatuojami ir vertinami kontekste.
Būti žmogumi dar nereiškia būti vertingu, bet būti smalsiu, sąmoningu ir atsakingu žmogumi – tai vis dažniau tampa prabanga šitam AI pasaulyje.
MEME
Saulėtų dienų ir smagių įspūdžių linkėdamas,
Antanas Bernatonis