👀 #42 Kas sieja Edukaciją, Viagrą ir Dirbtinį Intelektą?
Žiopla klaida kainavusi milijardus. 11 AI įrankių. Kaip apibrėžti problemas, kad atsirastų sprendimai. Ir daugiau.
Labas!
Kurį laiką nesimatėme :) AI pasaulis verda, o jame verdu ir aš, dėl to prie naujienlaiškio nepavyko prisėsti taip dažnai, kaip norėčiau.
Milžinas technologinių pokyčių tempas keičia ne tik įrankius, su kuriais dirbame, bet ir mus. Aplinkoje tapo įprasta matyti daug pasimetimo, visi bandome atrasti savo vietą šiame be proto intensyviame judėjime. Šio naujienlaiškio tikslas ir yra - padėti palaikyti ritmą ties tuo, kas dedasi pasaulyje, tuo pačiu suprasti savo vietą tame ir giliai įkvėpus atsipūsti ir pasakyti: “Viskas gerai”, judu savu tempu.
Šiuo metu keliauju Italijoje, tad siunčiu linkėjimus! Suvalgysiu picą už Tave ;)
“Jei nežinai, į kurį uostą plauki, joks oras nebus palankus”
- Seneka
📰Šiandienos naujienlaiškyje:
🥲 Istorija, kaip populiaraus žaislo kūrėjas prarado milijardus $.
🤹 11 dirbtinio intelekto įrankių.
🤖 Problemos, kylančios nemokant naudotis su ChatGPT.
💡 Ką lemia veiksmingas problemos apibrėžimas?
🔎 Ir daug daugiau!
TIKRA
🧸Kaip dėl žioplos klaidos žaislo kūrėjas prarado milijardus
Negalėdamas nupirkti dukrai dovanos gimtadienio proga, danas Thomas Dam jai iš medžio išdrožė mažą trolio figūrėlę (1940 m.).
„Jis sukūrė bjaurų jo veidą pagal vietinį mėsininką“, – „The New York Times“ pasakojo T. Dam sūnus Neilsas. „Mano tėvas buvo skolingas šiam vyrui pinigų, ir tai buvo jo kerštas“.
Kvailos šypsenos, spalvingų akių ir laukinių plaukų kuokštų apipavidalinti pūkuoti maži Troliai du kartus buvo vienas populiariausių XX amžiaus žaislų:
1960-ųjų pradžioje kai iš Danijos kilę Troliai atvyko į Ameriką;
Per trolių pamišimą, II dalis įvyko 1990 m.
Nors Trolis per daugelį metų parduotas maždaug 4,5 mlrd. USD, jo išradėjas gavo tik dalį pajamų.
Veiklą vykdant JAV atsirado būriai pigiai pagamintų kopijų, kurios buvo tokios panašios į Dam dizainą, kad jaunieji trolių entuziastai dažnai net nežinodavo, ką perka. Teismas nustatė, kad “Dam Things“ nepadėjo autorių teisių ženklo ant šimtų tūkstančių parduotų trolių. Buvo nuspręsta, kad troliai – viešoji “gėrybė”.
Trumpai tariant, Dam ir jo kolegos, kurie nebuvo gerai susipažinę su tarptautinės prekybos subtilybėmis, sujaukė prekės apsaugos procesą. Ir, žinoma, savo uždarbį.
Tai, kas prasidėjo kaip mylimas darbas Danijos kepėjo bulvių pašiūrėje, tapo pasauliniu reiškiniu, kurio vertė siekia milijardus dolerių. Tačiau taip pat sukėlė žaislų karus, godumą bei bylinėjimąsi.
AI Įrankiai
🛠AI įrankiai, į kuriuos verta užmesti akį šią savaitę:
Mixo – Per kelias sekundes paleisi startup’ą su AI pagalba
ClipDrop – Gražių vizualų kūrimas
Call My Link – AI klausosi / perrašo tiesioginius susitikimus
Consensus – Uždavus klausimą, gaunamos išvados iš mokslinių darbų
Dreamlife – Nuotrauką iš telefono paverti interjero dizainu
Exemplary – Konvertuoja garsą ir vaizdo įrašą į patrauklų turinį
Great Headlines – Rašyk tokias antraštes kaip Don Draper, naudodamas AI
Insight7 – ChatGPT klientų atsiliepimams
Quizgecko – Viktorinų kūrybai, kad galėtumei greičiau mokytis iš bet kokio teksto, URL ar failo
Fliki – Paverčia tekstą vaizdo įrašais su AI balsais
Pragma – Generuoja klientų pranešimus ir žinias
💡GenZ Įdomybės:
Šią Dieną: 1977m. buvo išleista George Luca’s kosminė odisėja “Žvaigždių karai”, tapusi viena įtakingiausių kino industrijos frančizių.
🎬Ką žiūrėti: Naujos kartos dronai vykdantys siuntų pristatymą.
🔎Įdomybės: Kaip kurti efektyvias Facebook Ads kampanijas.
🤖AI: ChatGPT kreipėsi dėl darbo konsultacinėje įmonėje. Darbdaviai mano, kad ChatGPT buvo geresnis už daugiau nei 80% žmonių kandidatų.
💪Pajudam: Pasirink raumenų grupę ir pamatysi jai skirtus fizinius pratimus
ŽVILGSNIS
💊Kas jungia Edukaciją, Viagrą ir Dirbtinį Intelektą?
Inovacijos dažniausiai keliauja S kreive:
Pirma, jos yra gąsdinančios ir tyrinėjamos tik early adopterių. Taip buvo ir paleidus GPT-3.
Vėliau atsiranda aiškesni panaudojimo būdai, pamatomas potencialas, prisideda FOMO ir tuomet - augimas. Ankstyva to stadija yra dabar su ChatGPT ir visu AI sprogimu.
Galiausiai, inovacija atsiranda visur, ji tampa įprasta ir nuobodi. Tikėtina, jog tai gali atsitikti su AI po kokių 4-5 metų.
Tokias kreives matėme ir su kompiuteriais, išmaniaisias telefonais ir kitomis technologijomis.
Pačiai technologijai vystantis, gana dažnai net patys kūrėjai nesupranta jos potencialo ir galimų panaudojimo būdų. Štai Sam Altman, OpenAI įkūrėjas, prisipažino, kad nesitikėjo, jog ChatGPT bus toks galingas.
Dėl to visi eksperimentai ieškant, ką gi įdomaus galima padaryti su technologija yra reikalingi, nes atrandami nauji panaudojimo būdai, kurių niekas negalėjo numatyti.
Panašūs scenarijai matomi ir su vaistais, kai jie kuriami vienai ligai gydyti, o per eksperimentus pamatomi visai kiti poveikiai. Štai britai Peter ir Albert 1989m. kūrė vaistuką anginai ir aukštam spaudimui gydyti, o gavosi Viagra :).
Technologijos potencialas auga kartu su mūsų supratimu apie ją.
Bet augimo stadijoje atsiranda didelė atskirtis, kai early adopteriai jau išnaudoja technologijos potencialą pasitelkdami savo atradimus, tuo tarpu šviežiai ją atradę dar bando suvokti, kaip čia “neištrinti interneto”, 2005-ųjų terminais kalbant.
ChatGPT tematikoje tą gerai iliustruoja paskutinėmis savaitėmis Reddite nuskambėjusi istorija, kai vienas dėstytojas visiems studentams supylė kuolus dėl ChatGPT naudojimo užduotyje.
Mister Professor sako:
“Čia ne jūs vieni gudrūs naudoti ChatGPT savo esėms,” ir rašinėlius visus copy paste sumetė į ChatGPT klausdamas: “Ar čia tu parašei?” .
ChatGPT ego pakilo ir jis kaip viagros prisivalgęs vakarėlių liūtas haliucionuot pradėjo: “Taip, visus čia aš padariau ir dar padarysiu, jei reikia🔥”.
Tokią užklausą paduoti ChatGPT yra visiška nesąmonė, bet, žinoma, iš kur vargšui profesoriui tai žinoti?
Kas yra juokingiau, tai jog kai kurie studentai, taip pat technologijos nesuprasdami, taip ir prisidavė. O gudresni pradėjo kaltis ir aiškinti, kad čia kiek kitaip reikalai vyksta.
Epilogas:
Ši situacija iliustruoja, kiek reikalingas yra švietimas ir mokymas organizacijose apie AI panaudojimą bei galimybes.
Pirma, dėl supratimo ir atsakingo technologijos naudojimo. Antra, kad įgalinant vis daugiau žmonių, kurie būtų pasikaustę ne tik paviršine informacija, būtų galima atrasti vis naujas “AI” viagras.
Viešos rekomendacijos šioje temoje labai vėluos, tad kol kas tai lieka pačių organizacijų atsakomybe, kaip jos apibrėš, įgalins arba apribos AI panaudojimą organizacijos viduje
POŽIŪRIS
📂Kaip apibrėžti problemą, kad gimtų nauji sprendiniai ar (net) išradimai!
Naujovės atsiranda, gali atrodyti, tarsi iš niekur. Kaip tiek daug žmonių galėjo taip ilgai neatrasti problemos sprendimo? Ir kaip, po velnių, pirmasis žmogus sugalvojo tokį sprendimą?
Kognityviosios psichologijos profesorius Artas Markmanas atskleidė, kad kaip apibrėžiame problemą, lemia, ar ją išspręsime.
Tipiškos kūrybiškumo ir išradimų istorijos yra skirtos naujų problemų sprendimo būdų paieškai. Jamesas Dysonas rado būdą, kaip pritaikyti pramoninį cikloną, kad būtų pašalintas maišas dulkių siurblyje. Pablo Picasso ir Georgesas Braque'as sukūrė kubizmą kaip būdą įtraukti kelis scenos vaizdus į tą patį paveikslą. Xerox PARC sukurta darbalaukio operacinė sistema pakeitė kompiuterio komandas erdvine vartotojo sąsaja.
Tiesą sakant, dauguma žmonių, kurie sugalvoja kūrybingus sprendimus, pasikliauja gana paprastu metodu: sprendimo paieška kolektyvinėje žmonių, dirbančių su problema, atmintyje. Tai reiškia, kad kažkas, kas stengiasi išspręsti problemą, žino kažką, kas padės rasti sprendimą – jie tiesiog dar nesuvokia, kad tai žino.
Šio metodo raktas yra gauti reikiamą informaciją iš atminties, kad būtų išspręsta problema.
Kūrybingas problemų sprendimas yra paremtas jūsų patirtimi, vaizduote ir mąstymu. Turite paskatinti savo kūrybines galias, nes jūsų patirtis ir vaizduotė teoriškai yra pajėgi rasti gerą problemos sprendimą, bet praktiškai – jums reikia iki jo prieiti. Paslaptis paprasta – apie iškilusią problemą turite mąstyti daugiareikšmiškai ir taip skatinti smegenis ieškoti geriausių sprendimų. Nieko nesugalvoję, niekada nepasiduokite. Kitaip suformuluokite klausimą ir mąstykite vėl. Pasitelkite komandinį mąstymą.
Daugelis iš mūsų savo kūrybinių įžvalgų ieškojo netinkamoje vietoje. Mes prašome žmonių „mąstyti už dėžutės ribų“, bet turėtume prašyti žmonių, kad jie surastų daugiau dėžutės aprašymų ir sužinotų, ką dėl to prisimename.
Valgant sūrį pakelti tostą vyno dienos proga kviesdamas,
Antanas
Ačiū! Labai įdomu 🙌